Acne en voeding: de feiten en fabels

Is er nu wel of geen verband tussen acne en voeding? Naar dit onderwerp is al veel onderzoek gedaan. In de afgelopen decennia zijn er verschillende uitkomsten naar voren gekomen over de relatie tussen voeding en acne, die soms nog wel eens tegenstrijdig kunnen zijn. Met alle wisselende inzichten is het dus lastig om te zeggen of er een specifiek verband is tussen acne en voeding en wat dit verband precies is. Toch zijn er een aantal feiten en fabels waar genoeg wetenschappelijk bewijs voor is gevonden. Heeft voeding invloed op acne? In deze blog vertellen we er wat meer over!

Fabels over acne door voeding

Laten we beginnen met enkele fabels over acne door voeding.

Chocolade is altijd een boosdoener

Vaak denken mensen dat chocolade acne veroorzaakt. Toch is er geen hard bewijs voor een verband tussen chocolade en acne. Iedere huid is anders, dus als u merkt dat chocolade bij u wél acne veroorzaakt, is het natuurlijk beter om die reep te laten liggen.

Voedingssupplementen kunnen alle vormen van acne verhelpen

Als u last heeft van een erge vorm van acne, zoals veel ontstekingen en cysten, dan gaan voedingssupplementen dit helaas niet verhelpen. Maar er bestaan wel degelijk supplementen die kunnen helpen bij milde vormen van acne. Deze supplementen kunnen namelijk tekorten van omega 3, zink, magnesium en andere voedingstoffen aanvullen, waardoor de huid gezonder wordt en meer gaat stralen. Ook zitten er in deze supplementen kalmerende stofjes zoals groene thee en kurkuma. Dankzij deze ontstekingsremmende stoffen kunnen ontstekingen van acne afnemen.

Vette voeding zorgt voor acne

Er wordt ook vaak gedacht dat er een relatie is tussen vette voeding en acne. Hier is echter geen wetenschappelijk bewijs voor. Te veel verzadigde vetten is echter niet goed voor de gezondheid en indirect dus ook niet voor de huid. Probeer verzadigde vetten daarom zoveel mogelijk te beperken. Ook raden we aan om omega 3 vetzuren de voorkeur te geven boven omega 6 vetzuren. Deze zijn beter voor de gezondheid.

Feiten over voeding en acne

Wat is nu wel wetenschappelijk bewezen? Lees hieronder enkele feiten over de relatie tussen acne en voeding.

Suiker kan acne erger maken

Voeding met een hoge glycemische index kan acne verergeren. Het gaat hier om snelle suikers en voeding waardoor de bloedsuiker ineens stijgt. Voor zowel de gezondheid als voor acne is het dus beter om deze voeding links te laten liggen. Kies liever voor vezelrijke producten zoals graan of peulvruchten.

Zuivel kan voor uitbraken zorgen

Natuurlijk is iedereen anders en reageert iedereen anders op zuivel, maar over het algemeen kan zuivel voor uitbraken zorgen. Er zijn onderzoeken die elkaar tegenspreken, maar toch is er bewijs dat een verhoogde inname van zuivel kan zorgen voor acne. Probeer dus wat minder melk, kaas, yoghurt of andere zuivelproducten te eten als u last heeft van acne. Naast zuivel kan ook soja een boosdoener zijn voor de huid, door de hormoonachtige stofjes die hierin zitten.

Hormonale veranderingen kunnen zorgen voor acne

Alhoewel er zeker een relatie bestaat tussen acne en voeding, wordt acne in de kern veroorzaakt door hormonale veranderingen. Een toename in bijvoorbeeld androgene hormonen kan de olieproductie van de huid flink opschroeven waardoor acne ontstaat. Bij Sya Skin Clinic bieden we een hormonale acne behandeling aan waarmee de acne kan worden verminderd.

Net zoals er niet één specifieke oorzaak voor acne bestaat, is er ook niet één oplossing. De ervaren huidtherapeuten van Sya Skin Clinic helpen graag met het realiseren van uw droomhuid. We nemen de tijd om goed naar uw huid te kijken en maken een persoonlijk behandelplan.

Vorige

Welke skincare routine stappen moet jij volgen?

Volgende

Stappenplan om het gezicht te reinigen.